caret-down caret-up caret-left caret-right
قتل زنان و دختران شدیدترین نوع خشونت بین انواع خشونت و تبعیض علیه زنان و دختران محسوب می‌شود. در دهه‌های گذشته محققان انواع مختلفی از زن‌کشی را دسته بندی کرده‌اند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

زن‌کشی در روابط صمیمی: زن‌کشی در روابط صمیمی به قتل زنان توسط پارتنرهای فعلی و یا سابق اشاره دارد. در سطح جهانی زنان بسیار بیشتر از مردان مورد حمله، تجاوز یا قتل توسط پارتنر فعلی و یا سابق خود قرار می‌گیرند. این نوع زن‌کشی اغلب در روابطی رخ می‌دهد که سابقه خشونت از سمت پارتنر وجود دارد.

زن‌کشی در روابط غیرصمیمی: این نوع زن‌کشی شامل قتل زنان توسط کسی است که با او رابطه صمیمی نداشته‌اند و طیف وسیعی از زیرگروه‌های زن‌کشی مانند: زن‌کشی خانوادگی، قتل زنی که مرتکب جرم شده و قتل زن توسط یک غریبه را شامل می‌شود.

زن‌کشی مرتبط/وابسته: به کشته شدن زنی که مقتول مورد نظر نبوده اشاره دارد. این زن ممکن است یکی از اعضای خانواده، دوست یا غریبه‌ای باشد که قصد جلوگیری از قتل را دارد. این زن می‌تواند کسی باشد که در مجاورت زنی که در معرض خشونت شدید قرار دارد باشد و یا خیلی ساده‌تر در زمان و مکان نامناسب حضور داشته باشد.

زن‌کشی در قالب فرهنگی: به کشته شدن زنان و دخترانی اشاره دارد که در زمینه فرهنگی خاصی قرار دارند. زن‌کشی مبتنی بر غیرت و زن‌کشی مبتنی بر جهیزیه از نمونه‌های مرتبط فرهنگی است که می‌توان نام برد.

زن‌کشی مبتنی بر جهیزیه: جهیزیه یک سنت فرهنگی است که به موجب آن خانواده عروس پول و یا اموالی را به خانواده داماد می‌دهند. اگر خانواده داماد از خانواده عروس جهیزیه بزرگتری درخواست کنند و یا اگر از جهیزیه‌ای که به آن‌ها داده شده ناراضی باشند، زن برچسب “همسر نامناسب” می‌خورد و در پی آن زنان یا از طریق شکنجه و آزار و اذیت توسط خانواده داماد کشته و یا مجبور به خودکشی می‌شوند.

منبع: www.femicideincanada.ca برگردان: کارزار داس غیرت

 

این پست را در اینستاگرام ببینید

 

Posted in honor violence and tagged .